Friday, April 15, 2011

Pergaulan yang SiHaT...?

Assalamualaikum..

    Aloooo~ baru hari tu saya pos entri, dan sekarang saya tak mahu tunggu lama, saya nak pos entri yang baru..gagagaa...

okay, my topic for today is PERGAULAN yang SIHAT?
   apa maksudnya tu?
selalu dengar seks selamat je..haha.. guwau eh.
(tak sangka pergaulan pun ada tahap kesihatan)

   sebenarnya, saya ada terjumpa topik ni dalam majalah. So, saya rasa saya nak share dengan kamu semua. kita mesti ada kawan kan? kawanlah orang yang paling rapat dengan kita selepas ibu bapa. ada yang sanggup buat macam2 demi kawan. konon2nyer, kawan sejati.. cewwwah.
(sweet ker??... grrrr )


Comel kan? miowwwww~
   jadi, disebabkan kita ada kawan, kita kenalah jaga kawan kita tu dengan baik. senang cerita, kita kena jaga apa yang kita ada dengan baik.
bak kata orang, berkawan biar seribu, berkasih biar satu..
(tapi ramai jer yang berkasih lebih dari satu.. macam...*ehem2*)

So, ini ialah antara tips2 yang boleh digunapakai...

1. Sentiasa Berfikiran Positif...
   Wah, menakutkan... kenapa saya cakap macam nie? sebab saya tak rasa ramai yang boleh buat macam ni. kalau ada, please jadi kawan saya... sebab saya memang sangat memerlukan kawan macam kamu nie..xD
   Saya sendiri tak paham. kenapa kawan2 sekarang ni sangat susah nak fikir positif. cuba tengok situasi ni:

(A) Kalau ada kawan kowang datang lambat ke satu2 appointment...
    kamu akan fikir : ishk2... confirm mamat ni tengah tergolek mimpi basah atas katil lagi nie..
    kawan yg POSITIF : mesti mamat tu tengah tolong nenek angkat barang. tu yang lambat..*uhuk2*

(B) Kalau kawan kamu terlupa nak siapkan assingment...
   kamu akan fikir : pemalas betul mamat tu. mesti malam tadi main game, pes, dota sampai tak ingat dunia.. tak pun pergi dating sampai tengah malam... teruk betul!
   kawan yang POSITIF : kesian dia. mesti dia tertidur waktu study. penat sangat tuh.. *sob2*

(C) Kalau kawan kamu duduk monyok tak bertegur orang...
   kamu akan fikir : sombong betul mamat tuh. dia ingat dia hot la tuh. oooo, please...
   kawan yang POSITIF : kesian dia. mesti kucing dia mati semalam... *ummmm*

2. Lemparkan Senyuman yang IKHLAS...
   Oh my... benda ni pun agak susah nak jumpa. saya suka kalau ada orang senyum dekat saya, sebab saya akan rasa saya amat hot stuff..hahahahha.. guwau aje eh..
   itu laaa.. sekarang ni kawan2 ramai yang nampak kita dari jauh, sanggup tuh pergi lalu jalan lain. ishk2... apalah salahnya kita lalu tepi dia, and lemparkan senyuman.... tapi kalau pada jantina yang lain, hati2 yer.. saya tak bertanggungjawab kalau ada yang kena LEMPANGAN..haha
comel kan? waaaaaaa~
p/s: saya ada kawan yang sangat pandai mem-fake-kan senyuman. boleh belajar dari dia kalau tak nak senyuum,,haha

3. Sentiasalah Ceria...
   EQ.. benda itu amat penting. kenapa? sebab kalau EQ kamu lemah, itu bermakna kamu tak mampu nak kawal emosi kamu.. jangan nak main booom je kalau kamu tengah marah. tak pasal2 orang lain pun kena tempias kalau kamu bad mood.. saya ingat perempuan saja yang macam tu, rupa2nya lelaki pun lebih kurang. 

~kalau kamu tengah frust menonggeng, kamu gelak jer.. paling koman pun, orang takut nak dekat dengan kamu sebab kamu gila..hahahahha

4. Tunjukkan Perasan Kasih Sayang...
   yang ini saya suka.. kasih sayang a.k.a LOVE.. waaaa.. lumrah manusia, mereka memang suka disayangi. jadi, apa kata kalau kita tunjukkan kasih sayang kita dekat kawan2 kita.
   saya sangat suka tengok persahabatan antara perempuan. 
                                                             kenapa? 
   sebab kalau kamu tengok, mereka sangat sweet bila berkawan. mandi sama2, makan sama2, gosip sama2, pegang tangan bila jalan, kalau jumpa muah sini muah sana.. wow..
   tapi kepada kaum ADAM.. kamu dilarang MANDI bersama, PEGANG TANGAN bersama dan yang paling penting MUAH sini MUAH sana, IN PUBLIC.. naya jer..

5. Sampaikan Berita Baik, Sembunyikan Berita Buruk...
                               "Eh, jah... kau nak tahu tak.. minah bilik sebelah tu kan, ada tahi lalat dekat bontot.. teruk betul... ishk2.. kalau aku, dah terjun bangunan dah..."

   MashaAllah.. akak, yang awak nak pot pet pasal benda tu buat apa. banyak lagi benda lain yang boleh buat kak. yang paling penting, macam mana akak tahu kat bontot dia ada tahi lalat..
kantoi pervert..hahaha

   haaa, ini antara penyebab kenapa pergaulan tak sihat. suka sangat pot pet benda buruk dulu dekat orang. lumrah manusia kot suka sampaikan berita buruk a.k.a gosip nie.. ishk2..

   kalau orang tu dapat naik pangkat tamo pula cerita. kalau orang tu dapat markah tinggi, tamo pula pergi tayang satu kolej. kalau orang tu jumpa harta karun, tak nak pula pergi tolong panggil KOSMO ke apa..

   tapi, kalau orang tu terkentut dalam kelas, sedara mara dekat sabah sarawak pun dia nak bagitahu. kalau orang tu tersilap pakai lipstik, sanggup curi2 ambil gambar then pos dekat facebook.

****************
Haa, setakat itu sahajalah perkongsian yang saya boleh kongsi. saya harap ia akan berguna untuk anda semua..

i'll see you soon later..
tata tutu titi tete toto
assalamualaikum..



1 comment:

kenpoo said...

senyuman cam senyuman ko la aswad~